Een merk met een duurzame missie
Productfotografie voor Boen Laundry Leaves
Boen Laundry Leaves heeft een missie: wassen duurzamer maken. Traditionele flessen vloeibaar wasmiddel bestaan voornamelijk uit water en maar een héél klein beetje zeep. Bij Boen is dat niet het geval. Het merk ontwikkelt sinds 2021 wasstrips. Dat zijn kleine velletjes geconcentreerde zeep die je zo bij je was in de machine doet. De strips lossen volledig op en maken je vuile was goed schoon. Ze zijn licht in gewicht en gemakkelijk te verpakken in een klein envelopje. Dat maakt het transport van dit wasmiddel een stuk minder belastend voor het milieu. Boen is daarnaast ook biologisch afbreekbaar, vegan en dierproefvrij.
Van Pinspiratie naar sterke merkbeelden
Boen begon als een klein merk met een grote visie. De wasstrips werden verkocht via een eigen webshop en een aantal onafhankelijke winkeliers als verkooppunten. Inmiddels is het merk flink gegroeid en hard op weg naar de schappen van grote ketens. Om daar meer consumenten te bereiken met hun duurzame boodschap. Rixt en Dingena — de oprichters van Boen — deden vanaf de start alle fotografie zelf. Dat ging een tijdlang prima. Ze hadden een goede camera en een achtergrond in design en marketing. Die combinatie leverde bruikbare beelden op. Een tikje braaf misschien, maar meer dan goed genoeg om met Boen mee van start te gaan.
Stiekem hadden de dames echter al die tijd al een Pinterest-bord bomvol inspiratie van hoe ze hun merk eigenlijk écht voor zich zagen. Kleurrijke, frisse en gestileerde productbeelden die de visie van Boen overbrengen. Beelden waarmee ze kunnen doorgroeien. Ze wisten ook dat ze hiervoor graag een fotograaf wilden inschakelen. Na een aantal jaar van investeren in het product kwam er ruimte in het budget en klopten ze bij mij aan. De nieuwe en verbeterde batch wasstrips was onderweg. Een mooie moment om de beelden voor Boen te professionaliseren!
De unieke kwaliteit van Boen in beeld
Belangrijk uitgangspunt bij de shoot voor Boen Laundry Leaves was het vertalen van de unique selling points naar beeld. En dan op zo’n manier dat de klant direct een sterke visuele impressie krijgt van het het merk, de merkwaarden, de wasstrips en hoe je deze gebruikt. Boen is plantaardig en duurzaam. De geur is fris en bloemig. Een verpakking wasstrips is klein en lichtgewicht, zeker in vergelijking bij traditionele flessen wasmiddel. Al deze selling points komen terug in de beelden in de vorm van op maat gemaakt props en een custom setting. Qua kleuren kozen we voor een fris en helder palet, gecombineerd met tinten uit de huisstijl van Boen. Een paar vrolijke en informatieve GIFs maken de serie beelden helemaal compleet.
“Bij Boen werken we graag samen met professionals met evenveel enthousiasme voor duurzaamheid. En met mensen waar we energie van krijgen. Dus belden we met Maaike! Wat natuurlijk ook hielp is dat haar stijl van fotografie perfect overeenkomt met onze moodboards: kleurrijk (maar niet kinderachtig), eenvoudig (maar niet simpel), en het product centraal (maar niet saai). Maaike heeft prachtige beelden gemaakt, die we zowel ‘editiorial’ als op hele praktische wijze kunnen toepassen.
Ik vond het fijn dat Maaike meedacht in waar de foto’s voor gebruikt gingen worden. Bijvoorbeeld in hoeveel ruimte er vrij moest blijven voor tekst en in hoeverre alle functies van het product uitgebeeld werden. Maaike dacht helemaal mee vanuit de merkwaarden én de eindgebruiker die deze beelden gaat bekijken.
Maaike werkt heel gefocust, rustig en doordacht. Dat is terug te zien in de uiteindelijke beelden. We zijn er enorm blij mee. Ons merk is ineens naar de next level getild!”
— Rixt Singelsma (mede-oprichter van Boen Laundry Leaves)
Een afwisselende serie beelden die breed ingezet kan worden. Fris en helemaal passend bij de merkwaarden en visie van Boen. De fotografie weerspiegelt nu precies wat Rixt en Dingena willen uitstralen. Dat geeft energie, zin en een heleboel enthousiasme om hun duurzame boodschap verder te verspreiden!