Hallo! Mijn naam is Maaike. Productfotograaf en beelddenker.

Ik ben gek op mooie dingen, lekker eten en een fijn gesprek. En de dingen visueel aantrekkelijk maken? Dat is wat ik het liefste doe.

Productfotograaf die niet van spullen houdt

Althans, niet van de meeste spullen. Als ik het voor het zeggen had dan toverde ik alle ruis in onze (online) winkelstraten weg. Onzinproducten en spullen van slechte kwaliteit? Poef, foetsie! Bedrijven die van de wereld een vuilnisbelt maken? Van mij mogen ze inpakken en wegwezen.

Wat er overblijft? Producten gemaakt en bedacht door mensen zoals jij. Bedrijven met het hart op de juiste plek. Honing van de stadsimker bijvoorbeeld, of zeepblokken gemaakt op ambachtelijke wijze. Een circulair broekenmerk of een tassenlabel die gratis reparatieservice aanbiedt. Houtbewerkers die de mooiste woonaccessoires maken van een omgevallen boom, of portemonnees van duurzaam gelooid leer. Maar ook startups die grote merken in het supermarktschap uitdagen om het beter te doen. Ondernemers die elke bestellingen inpakken alsof het een cadeautje is. Een koffiekopje dat precies lekker in je handen past. Fietslampjes die gewoon tegen een regenbui kunnen of een notitieboekje met fijn beschrijfbaar papier. Ik geniet enorm van dit soort groots klein geluk. Er zijn zoveel inspirerende makers en merken die fantastisch dingen doen. Daar word ik ontzettend blij van!

Hoewel er al veel beweging is in hoe we tegen producten aankijken, geloof ik dat het nog beter kan. De echt goede en waardevolle producten staan namelijk nog veel te vaak in de coulissen als je het mij vraagt. Dat is zo ontzettend zonde! Ik heb er daarom mijn werk van gemaakt om goede spullen het podium te geven dat ze verdienen.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld

Fotografie en beeldtaal worden vaak onnodig complex gemaakt. Veel van mijn klanten besluiten eerst zelf aan de slag te gaan met hun productfoto’s. Meestal verdwalen ze dan in een online jungle van blogs en videos waarin iedereen ander advies geeft. Dure apparatuur lijkt ineens onmisbaar en stylingtips komen met dertien in een dozijn. Het resultaat? Mooie merken en makers raken overweldigd en zijn niet zichtbaar op een manier die bij ze past.

Ik geloof dat het simpeler, beter en vooral ook leuker kan. Starten bij de basis en aan de slag met de essentie. Zonder opsmuk en gedoe. Dat zie je terug in mijn stijl van fotograferen, maar ook in mijn communicatie, workshops en hulplijnen.

Door een paar simpele stappen te zetten kun je jouw beeld en online zichtbaarheid al verbeteren. Ik kan je daar op verschillende manieren bij helpen. De gemakkelijkste manier is door de productfotografie van je over te nemen. Maar ik bied je ook tools en kennis waardoor je zelf sneller en gemakkelijk kunt werken.

Samen in plaats van solo

Ik heb eigenlijk altijd al gehouden van mooie spullen. Niet gek dus dat ik Product Design ging studeren aan de kunstacademie. Maar na mijn studie wist ik het eventjes niet zo goed. Het ontwerpersvak voelde vaak als eenrichtingsverkeer. Ik was dol op creëren en dingen (mooi) maken. Maar ik zag al zoveel goede dingen om me heen. Ik vroeg me af wat (en ook wel een beetje waarom) ik daaraan ging toevoegen.

Mijn oplossing voor het nog-niet-weten? Een heleboel verschillende dingen uitproberen. Van werken op de marketingafdeling van Dille & Kamille, tot het verkopen van schaafijs uit mijn zelfontworpen foodtruck. Ik lanceerde mijn eigen label voor DIY woonproducten van papier, en verkocht de producten via mijn eigen shop en beurzen voor winkeliers. Ook werkte ik voor diverse webshops en merken, daar hield ik me bezig met het schrijven van productteksten, webshopbeheer en het maken van foto’s.

Inmiddels heb ik helder wat de rode draad is in mijn werk. Ik werk en creëer graag in vrijheid (hallo ondernemerschap!), maar bij voorkeur wel met iemand tegenover me. De echte ommezwaai kwam toen ik besloot helemaal te stoppen met het maken en verkopen van eigen producten. Ik deed mijn hele collectie in de uitverkoop en gebruikte de vrijgekomen tijd om me te specialiseren in productfotografie.

Dat vond ik namelijk een van de leukste onderdelen aan het verkopen van producten. Productfoto’s bepalen voor een groot deel hoe klanten jouw werk zien en of ze het willen kopen. Een goede online etalage is enorm belangrijk. En de visuele concepten hiervoor uitdenken? Dat past helemaal in mijn straatje! Fotografie is bovendien een precies vak. Het maakt uit hoe je de dingen in beeld legt, en details maken het verschil. Dat past goed bij mijn manier van werken: bedachtzaam, nauwkeurig en met oog voor detail.

Ik lever geen fysieke producten meer, maar mijn bedrijf is nu ingericht op het leveren van een dienst, ter ondersteuning aan het mooie werk van anderen. Samen in plaats van solo de wereld een stukje beter, mooier en duurzamer maken. Dat geeft mijn werk richting en betekenis.

Meer van mij zien?

Ik ben het meest actief op instagram. Volg me vooral daar als je op de hoogte wil blijven van mijn werk. Stuur je me ook een berichtje met wie jij bent? Vind ik leuk!