Algemene voorwaarden

Maaike voor de makers - webshop
KvK: 69599734
Vestigingsplaats: Zeist
www.maaikevoordemakers.nl
hallo@maaikevoordemakers.nl

Artikel 1 - Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Bedenktijd: termijn waarbinnen afnemer gebruik kan maken van diens ontbindingsrecht.

  2. Afnemer: natuurlijke persoon, of degene handelende in uitoefening van beroep of bedrijf.

  3. Dag: kalenderdag.

  4. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de afnemer of ondernemer in staat stelt informatie die aan hen is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van opgeslagen informatie mogelijk maakt.

  5. Ontbindingsrecht: recht van de afnemer om binnen de aangegeven bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.

  6. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten op afstand aan afnemer aanbiedt.

  7. Overeenkomst op afstand: overeenkomst tussen afnemer en ondernemer, op afstand tot stand gekomen door gebruikmaking van een daartoe bestemd systeem.

  8. Schriftelijk: onder schriftelijk wordt tevens verstaan elektronische communicatie, zoals e-mail, mits de identiteit van de afzender en de authenticiteit van de communicatie voldoende vaststaat.

  9. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de afnemer producten, diensten en/of digitale inhoud verkrijgt in verband met een overeenkomst op afstand, waarbij de levering daarvan plaatsvindt door de ondernemer of door een derde op basis van een overeenkomst tussen deze derde en de ondernemer.

Artikel 2 - Algemeen

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tussen ondernemer en afnemer tot stand gekomen overeenkomst op afstand.

  2. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de afnemer het aanbod van de ondernemer aanvaard en voldoet aan de bij dat aanbod gestelde voorwaarden.

  3. Ondernemer bevestigt onverwijld de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Tot het moment dat de ondernemer deze bevestiging heeft verzonden kan afnemer de overeenkomst ontbinden.

  4. In uitzondering op lid 2 komt de overeenkomst slechts tot stand nadat de ondernemer, binnen de wettelijke kaders, op de hoogte is gesteld of afnemer aan diens betalingsverplichtingen kan voldoen en van overige feiten en factoren die van belang zijn om op verantwoorde wijze een overeenkomst op afstand aan te kunnen gaan. Bij voldoende weigeringsgronden heeft de ondernemer het recht de overeenkomst niet aan te gaan, althans te ontbinden of aan de overeenkomst bijzondere voorwaarden te verbinden.

Artikel 3 - Ontbindingsrecht

  1. 1Afnemer heeft het recht de overeenkomst zonder opgaaf van reden te ontbinden binnen 14 dagen na ontvangst van het product door afnemer of vooraf door afnemer aangewezen vertegenwoordiger.

  2. Indien afnemer gebruik wenst te maken van het ontbindingsrecht dient hij dit binnen de bedenktijd schriftelijk aan de ondernemer te melden. Ondernemer verzendt onverwijld een bevestiging van dit bericht.

  3. Indien de afnemer de overeenkomst ontbindt na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht om de dienst te verrichten, is de afnemer aan de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de overeenkomst dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de overeenkomst.

  4. Bij geheel of gedeeltelijke levering van digitale inhoud, niet geleverd op een materiële drager, binnen de bedenktijd, draagt de afnemer bij ontbinding de gehele kosten, indien:

    1. hij voorafgaand aan de levering uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;

    2. hij heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van toestemming; of

    3. de ondernemer deze verklaring van de afnemer schriftelijk heeft bevestigd.

  5. Als de afnemer gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

  6. Producten dienen gezamenlijk met alle geleverde toebehoren en zoveel mogelijk in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd te worden, conform de door de ondernemer verstrekte duidelijke en redelijke instructies.

  7. Afnemer zal tijdens deze periode zorgvuldig omgaan met product en verpakking. Afnemer zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dit noodzakelijk is voor de beoordeling van het product.

  8. In geval van ontbinding komen de kosten van de retourzending voor rekening van de afnemer.

  9. Na ontbinding dient afnemer uiterlijk binnen 14 dagen het product te retourneren conform het in lid 4 bepaalde.

  10. Ondernemer vergoed de van afnemer ontvangen betalingen uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding. Ondernemer mag wachten met terugbetaling tot ondernemer de goederen heeft teruggekregen, of tot afnemer heeft aangetoond de goederen terug te hebben gezonden, al naar gelang welk tijdstip het eerst valt.

Artikel 4 - Uitsluiting Ontbindingsrecht

Het ontbindingsrecht is uitgesloten voor de volgende producten:

  1. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de afnemer;

  2. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;

  3. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

  4. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de webwinkel geen invloed heeft;

  5. voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de afnemer de verzegeling heeft verbroken;

  6. de levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:

    1. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de afnemer; en

    2. de afnemer heeft verklaard dat hij hiermee zijn ontbindingsrecht verliest;

  7. overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;

  8. dienstovereenkomsten , na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:

    1. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de afnemer; en

    2. de afnemer heeft verklaard dat hij zijn ontbindingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;

  9. voor workshops, hiervoor geldt het afmeldingsregelement zoals vermeld in artikel 8.9.

Artikel 5 - Duurovereenkomsten

  1. De afnemer kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

  2. De afnemer kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten te allen tijde tegen het einde van die overeenkomst opzeggen met inachtneming van de daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

  3. Overeenkomsten die voor bepaalde tijd zijn aangegaan en die strekken tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mogen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd en geven de afnemer het recht na de eerste periode te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van één maand.

  4. Overeenkomsten met een duur van meer dan een jaar, mogen door de afnemer na een jaar te allen tijde worden opgezegd met een opzegtermijn van één maand, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

Artikel 6 - Levering

  1. Het leveringsgebied van ondernemer beslaat Nederland en België.

  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de afnemer aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.

  3. De ondernemer zal bestellingen uiterlijk binnen 30 dagen leveren, tenzij een langere leveringstermijn is overeengekomen. De ondernemer zal tijdig melding maken van vertragingen in de levering.

  4. Afnemer heeft het recht te ontbinden wanneer levering slechts na deze 30 dagen plaatsvindt of plaats kan vinden zonder dat dit vooraf is overeengekomen. Ondernemer zal bij ontbinding de van afnemer ontvangen betalingen uiterlijk binnen dertig dagen vergoeden.

  5. Het risico van beschadiging of vermissing van producten gaat over op afnemer op het moment van bezorging aan afnemer of een door hen vooraf aangewezen derde.

Artikel 7 - Garanties en Conformiteit

  1. Ondernemer biedt geen (aanvullende) garanties met betrekking tot geleverde producten.

  2. Producten dienen aan de redelijke verwachtingen van afnemer te voldoen. Producten mogen, behalve de gebruikelijke slijtage, geen gebreken vertonen gedurende de te verwachten levensduur van het product.

  3. Indien een gebrek een fabricagefout blijkt te zijn, heeft afnemer recht op reparatie van het product. Indien reparatie niet meer mogelijk is of dit onproportioneel veel geld kost, zal het product vervangen worden. Alleen wanneer het product niet meer geproduceerd wordt of reparatie of vervanging de waarde van het product in onredelijke mate overstijgt, mag de ondernemer aanbieden het aankoopbedrag aan de afnemer te vergoeden.

  4. Vergoeding, reparatie of vervanging wegens het gebrek aan een product komt te vervallen indien het gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onzorgvuldig, onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onjuist onderhoud door afnemer.

Artikel 8 – Betaling

  1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de afnemer verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In het geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de afnemer de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.

  2. De afnemer heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.

  3. In geval van wanbetaling van afnemer heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de afnemer kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.

Artikel 9 – Workshops

  1. Een inschrijving met betrekking tot het volgen van een workshop komt tot stand door de aanschaf van de workshop in de webwinkel en het verstrekken van een orderbevestiging hiervan door de ondernemer.

  2. De ondernemer is gerechtigd bij onvoldoende deelnemers de aangeboden workshop te annuleren. Mocht een workshop geen doorgang vinden of worden uitgesteld, dan ontvang afnemer daarvan uiterlijk 7 dagen voor aanvang een bericht.

  3. De ondernemer is gerechtigd de datum en/of locatie van een workshop te wijzigingen. Deelnemer wordt hiervan op de hoogte gesteld via e-mail en heeft de mogelijkheid in overleg de workshop kosteloos te verplaatsen/annuleren.

  4. De ondernemer is gerechtigd de docent te vervangen voor een andere docent, bijvoorbeeld in het geval van ziekte.

  5. De ondernemer behoudt zich altijd het recht voor om workshops inhoudelijk te veranderen en/of prijzen te wijzigen.

  6. De ondernemer aanvaardt geen aansprakelijkheid voor persoonlijk letsel of schade aan eigendommen van deelnemers, noch enige aansprakelijkheid als gevolg van gebeurtenissen tijdens de workshop of cursus.

  7. Deelnemer verplicht zich met zorg om te gaan met workshoplocatie en –materialen.

  8. Afmelden voor een aangeschafte workshop dient via e-mail te gebeuren. Bij afmelding tot 30 dagen vóór aanvang van de workshop ontvang je het volledige bedrag, minus €5,- administratiekosten, terug. Bij afmelding tussen de 30 tot 14 dagen voor aanvang van de workshop wordt 50% van het deelnamegeld in rekening gebracht. Bij afmelding vanaf 14 dagen vóór aanvang van de workshop wordt 100% van het deelnamegeld in rekening gebracht. Bij het niet verschijnen tijdens de workshop wordt eveneens 100% van het deelnamegeld in rekening gebracht.

  9. Indien deelnemer verhinderd is van deelname mag hij/zij zelf voor passende vervanging zorgen, mits de ondernemer hiervan onverwijld op de hoogte gesteld wordt en akkoord geeft.

  10. Al het workshopmateriaal en de aanvullende documentatie zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen niet worden gekopieerd, gereproduceerd of anderszins worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt. Het maken van beeldopnamen van een (gedeelte van) een workshop is niet toegestaan. De deelnemer is niet gerechtigd workshopmateriaal, waarop rechten zoals hiervoor bedoeld aan de ondernemer toekomen, op enigerwijze aan derden af te staan of in gebruik te geven.

  11. Workshopdeelnemers verplichten zich tot geheimhouding jegens derden van alle informatie die zij van andere deelnemers en workshopgever tijdens de bijeenkomst ontvangen.

Artikel 10 – Klachten en Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen ondernemer en afnemer is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, doch uiterlijk binnen 7 dagen nadat afnemer de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven schriftelijk worden gemeld bij de ondernemer.

  3. Bij ondernemer ingediende klachten worden binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht beantwoord. Indien de klacht niet binnen 14 dagen verholpen kan worden zal de ondernemer hier tijdig melding van maken en daarbij een indicatie geven van de termijn waarbinnen afnemer wel een oplossing mag verwachten.

  4. De afnemer heeft tevens het recht klachten in te dienen bij de Geschillencommissie Algemeen of gebruik te maken van ODR via https://webgate.ec.europa.eu/odr/

Artikel 11 – Overige bepalingen

  1. Op producten van de ondernemer rust auteursrecht. Producten mogen derhalve niet zonder schriftelijke voorafgaande toestemming verveelvoudigd worden. Dit geldt voor zowel online als offline verveelvoudiging.

  2. De ondernemer staat niet in voor de gevolgen door onjuist gebruik van de producten.